06 شهریور 1393 - 19:22
شناسه خبر: 371
نسخه چاپی
اشتراک گذاری
مشاور علمی کانون انجمنهای صنایع غذایی مطرح کرد:
آمریکا بزرگترین تولیدکننده و مصرفکننده فستفود
مشاور علمی کانون انجمن های صنایع غذایی ایران در گفت وگو با روزنامه گسترش صمت با اشاره به تغییر الگوی غذایی مردم طی چند دهه اخیر گفت: در همین راستا و به دلایل مختلف حجم مصرف فست فودها بین مردم افزایش چشمگیری پیدا کرده و بازار پررونقی برای این نوع از محصولات غذایی به وجود آمده است.
به گزارش پایگاه خبری کانون انجمن های صنایع غذایی ایران، متن گفت وگوی دکتر علی شریعتی، مشاور علمی کانون انجمن های صنایع غذایی ایران با روزنامه گسترش صمت به شرح زیر است:
بعد از انقلاب صنعتی و افزایش جمعیت، الگوی زندگی مردم دنیا تغییر پیدا کرد. «زمان» ارزشمند شد و از آنجایی که فرصت کافی برای تهیه غذا وجود نداشت، مردم برای رفع گرسنگی خود به عنوان یک نیاز اولیه، به سمت غذاهای آماده و سریع سوق پیدا کردند. در حال حاضر فست فودها به بخش غیرقابل انکار صنعت غذا تبدیل شده اند و بخش قابل توجهی از بازار مواد غذایی را به خود اختصاص داده اند. علی شریعتی، مشاور علمی کانون انجمن های صنفی صنایع غذایی ایران معتقد است مهمترین مسئله در استفاده از فست فودها رعایت استانداردهای بهداشتی است. در ادامه گفت وگو با مشاور علمی کانون انجمنهای صنفی صنایع غذایی ایران را می خوانید.
فست فودها چند سالی است که بازار ?مواد غذایی و خوراکی را در اختیار گرفته اند، به نظر شما مهمترین آیتم برای موفقیت در این تجارت چیست؟
در حاضر برنامه هایی با محوریت «سلامت غذا از مزرعه تا سفره» در خصوص امنیت غذایی در دست اجراست. و از اهمیت بالایی برخوردار است. در همه جای دنیا اسم فست فودها مثل برچسبی روی این نوع مواد غذایی می خورد اما این نام دلیل بر یکسان بودن کیفیت این مواد غذایی نیست، چرا که روند بهداشتی تولید و نظارتهای بهداشتی این مواد در هر کشور، متفاوت است. آنچه اهمیت دارد این است که استانداردهای بهداشتی در تهیه و تولید این مواد غذایی رعایت شود. آنچه مسلم است، رعایت بهداشت در روند تولید، به طور حتم باعث افزایش فروش و تجارت تولیدکننده خواهد شد، چر ا که در دنیای رقابتی امروز، محصولاتی با اقبال اقتصادی روبه رو می شوند که از کیفیت بهتری برخوردار باشند. مشکل اصلی در مورد این نوع مواد غذایی که تجارت آن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و رعایت نکردن جیره وعده غذایی است. برای مثال اسنک به عنوان یک وعده غذایی دارای فواید تغذیه ای نیز است اما اینکه این میان وعده به وعده های غذایی اصلی تبدیل شود، نه منطقی است و نه سالم. این مصرف نادرست، باعث ایجاد فشار به این صنعت شده که تجارت آن را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
روند مصرف یا اقبال از فست فودها در بازارهای جهانی چگونه است؟
در این سالها الگوی مصرف تغییر پیدا کرده است. در کشورهایی مانند ایران تا پیش از دهه گذشته، حجم زیادی از وعده های غذایی در خانه طبخ می شد اما دهه حاضر، به دلیل فشردگی زمان و همچنین تمایل بیشتر خانمها به اشتغال، از حجم آن کاسته شده است. این به معنای تغییر فرهنگ مصرف مواد غذایی است که موجب افزایش و تقویت تجارت فست فودها شده است. در بازارهای جهانی نیز می توان گفت، از همان ابتدا تا به امروز، بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده فست فود در جهان آمریکا بوده و است. البته آمریکا این مقام را در مورد مصرف نیز دارد.
?اسنکها و چیپس ها چه تاثیری در بازار خوراکی های فوری و فست فودها دارند؟
اسنکها و چیپس ها جزو فست فودها نیستند. در اصل JUNK FOOD هستند. در ایران، براساس قوانین وضع شده سازمان غذا و دارو هیچ مجوزی برای واردات این اقلام صادر نشده اما بازار مملو از محصولات با برند خارجی است که به صورت غیرقانونی وارد کشور می شود. ایران در بحث صادرات این دست از خوراکی ها بسیار موفق عمل کرده و توانسته بازارهای عراق، افغانستان و کشورهای خلیج را در دست بگیرد. براساس آمار، حجم صادرات ما در سال گذشته چیزی حدود 30 میلیون دلار بوده است. در بحث تجارت اسنک و چیپس نیز آمریکا حرف اول را می زند و در واقع به عنوان بزرگترین صادرکننده مطرح است. پس از آن، هلند و آلمان تجارت خوبی داشته اند. بزرگترین واردکننده چیپس و اسنک هم کشور روسیه به دلیل اقلیم خاص است.